Dr Hazland dijemput sebagai tetamu kehormat dan panel CCUS pada Persidangan H2Asia 2023


Dr Hazland dijemput sebagai tetamu kehormat dan panel CCUS pada Persidangan H2Asia 2023

Berkhidmat sebagai ahli panel dalam sesi menarik yang didedikasikan untuk Carbon Capture, Utilization, and Storage (CCUS) di Malaysia, Dr. Hazland (dua kiri) berkongsi pandangannya yang tidak ternilai.


Published on: Utusan Borneo Online, 2023-08-31T11:41:14+08:00

KUALA LUMPUR: Timbalan Menteri Tenaga dan Kelestarian Alam Sekitar Datuk Dr Hazland Abang Hipni telah dijemput sebagai tetamu kehormat dan ahli panel dalam sesi menarik yang didedikasikan untuk Carbon Capture, Utilization, and Storage (CCUS) di Persidangan H2Asia 2023, baru-baru ini.

Menurut satu kenyataan hari ini, kehadiran Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Demak Laut itu di Persidangan H2Asia 2023 adalah hasil jemputan peribadi yang disampaikan oleh Duta Besar Norway ke Malaysia Morten Paulsen.

Dengan tema menarik "Mengisi Masa Depan Kita dengan H2 dan CCUS," persidangan itu, yang diadakan di Hotel Intercontinental di Kuala Lumpur, menjadi hab idea dan perbincangan inovatif.

Semasa sesi tersebut, Dr Hazland menyelidiki inisiatif dan prospektif CCUS Sarawak yang berterusan dan direka untuk meletakkan negeri sebagai pendahulu dalam menerima teknologi CCUS di rantau ini.

Ini, tegasnya, memainkan peranan penting dalam usaha global menentang perubahan iklim dengan memacu penyahkarbonan industri melalui mekanisme penangkapan dan penyimpanan karbon yang cekap.

Semasa ucapannya, Dr. Hazland menekankan inisiatif ini bukan sahaja sejajar dengan komitmen Sarawak terhadap tindakan iklim, tetapi juga membuka jalan baharu untuk pertumbuhan ekonomi.

Beliau mengaitkan visi ini dengan kepimpinan Premier Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg yang cemerlang iaitu menonjolkan pendekatan proaktif kerajaan untuk mewujudkan hubungan simbiotik antara pemuliharaan alam sekitar dan kemakmuran ekonomi.

Dr Hazland juga menekankan tentang kepentingan menyediakan empat Rangka Kerja yang merangkumi Rangka Kerja Perundangan, Rangka Kerja Teknikal, Rangka Kerja Kewangan, Perniagaan & Percukaian dan Rangka Kerja Sumber Manusia, sebelum memulakan projek CCUS dan mana-mana Projek Hijau lain.

Dalam pada itu, Dr. Hazland turut menghulurkan jemputan kepada semua hadirin dan menggalakkan mereka untuk mengambil bahagian dalam persidangan Hidrogen Hijau Asia Pasifik 2024 yang dijadual diadakan di Kuching pada Julai 2024.

Menurutnya, acara ini bakal menyelami bidang penyelesaian tenaga mampan dengan lebih mendalam.

Persidangan H2Asia 2023 yang dianjurkan oleh Kumpulan Ezra & Macquarie telah mengumpulkan organisasi terkenal, memacu landskap tenaga dan kemampanan.

Acara itu menyediakan platform untuk perbincangan mendalam yang berpusat pada pembiayaan projek, kemajuan teknologi, kemas kini industri dan panorama dasar.

Pemain utama dari sektor hidrogen dan CCUS termasuk Clara Energy; FuelCell Energy; NEL; Rystad Energy; Black & Veatch; MUFG Bank Ltd; Bird & Bird; Energy Institute Singapura; RESMAN; ABB, dan ramai lagi yang memperkayakan wacana dengan mereka kepakaran.

Tatkala H2Asia 2023 melabuhkan tirai, ia meninggalkan tanda yang berkekalan, memupuk komitmen bersama untuk melakarkan masa depan tenaga lebih hijau dan lebih mampan.